cours / présentation

Teacher education and ICT integration: Jozef Colpaert

Reassuring lies versus inconvenient truths. One of the major challenges in teacher education is to convince pre-service teachers, our students, that they should (become able to) determine for themselves which technologies to use, when, where, how and why. Preferably in a methodological and justifiab...

Date de création :

23.05.2014

Présentation

Informations pratiques

Langue du document : Anglais
Type : cours / présentation
Niveau : doctorat
Durée d'exécution : 1 heure 8 minutes 42 secondes
Contenu : vidéo
Document : video/mp4
Poids : 536.59 Mo
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs. CC BY-NC-ND 3.0

Description de la ressource

Résumé

Reassuring lies versus inconvenient truths. One of the major challenges in teacher education is to convince pre-service teachers, our students, that they should (become able to) determine for themselves which technologies to use, when, where, how and why. Preferably in a methodological and justifiable way. This provocative statement stems from two conflicting phenomena. On the one hand, technology is evolving so quickly that it does not make sense to build a course around specific systems or applications as they might have become obsolete once our students start to teach in the real world. On the other hand, our students expect their professors to explain in detail which technologies to use and, more importantly, how to use them. Students in teacher education are often reluctant (or afraid?) to think for themselves, and false assumptions and myths permeate their vision on the role of ICT in learning and teaching. In this presentation Jozef Colpaert will present and discuss the inconvenient truths he has been confronted with over the last two decades. He will show how periods of hypes and myths alternated with periods of common sense, and how current beliefs can be classified under ‘blurred ontologies’: flipped classrooms, digital natives, blended learning, MOOCs, digital pedagogy, etc. EuroCALL Teacher Education SIG Workshop Nice, 22-23 May, 2014

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Éducation, enseignement (370)
  • Enseignement, étude, recherche et sujets connexes relatifs au langage et aux langues (407)

Domaine(s)

  • Sciences de l'éducation
  • Langues

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : Estelle COLL

Diffusion

Cette ressource vous est proposée par :Canal-U - accédez au site internet

Document(s) annexe(s)

Fiche technique

Identifiant de la fiche : 15040
Identifiant OAI-PMH : oai:canal-u.fr:15040
Schéma de la métadonnée : oai:uved:Cemagref-Marine-Protected-Areas
Entrepôt d'origine : Canal-U

Voir aussi

Canal-U
Canal-U
23.05.2014
Description : Adopting a semiotic approach to technology-mediated language teaching may constitute an appropriate perspective to grasp some of the issues pre- and in-service teachers have to deal with when they integrate technology in their pedagogical practice. With reference to the seminal work of Halliday ...
  • apprentissage des langues
  • TICE
  • didactique des langues
  • Accompagner les enseignants aux usages pédagogiques du numérique
Canal-U
Canal-U
15.11.2008
Description : L'enseignement du japonais et les nouvelles technologies / Elli Suzuki, Jun Arisue. In Le japonais, c’est possible. Etats généraux de l’enseignement du japonais en France, séminaire organisé par le Comité pour l’enseignement du japonais en France (CEJF) à l’occasion du 150e anniversaire de l’éta ...
  • méthodes d'apprentissage
  • TICE
  • japonais (langue)
  • didactique des langues
  • enseignement et nouvelles technologies
  • enseignement des langues vivantes