cours / présentation

Critical semiotic awareness in CALL teacher education : Nicolas Guichon

Adopting a semiotic approach to technology-mediated language teaching may constitute an appropriate perspective to grasp some of the issues pre- and in-service teachers have to deal with when they integrate technology in their pedagogical practice. With reference to the seminal work of Halliday (197...

Date de création :

23.05.2014

Présentation

Informations pratiques

Langue du document : Anglais
Type : cours / présentation
Niveau : doctorat
Durée d'exécution : 57 minutes 44 secondes
Contenu : vidéo
Document : video/mp4
Poids : 451.17 Mo
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs. CC BY-NC-ND 3.0

Description de la ressource

Résumé

Adopting a semiotic approach to technology-mediated language teaching may constitute an appropriate perspective to grasp some of the issues pre- and in-service teachers have to deal with when they integrate technology in their pedagogical practice. With reference to the seminal work of Halliday (1978) and Van Lier (2004), we will see how this perspective has fueled research on language learning (Pinnow, 2011) and language teaching (Jewitt, 2009) and how it can help understand how language teachers’ postures are challenged by the use of technology and how technology can progressively become part of their semiotic repertoire. Semio-pedagogical competence will be defined as a key competence needed by language teachers to effectively work in the digitally enhanced language classroom. To illustrate how this competence can be developed through training, I will present a telecollaboration project between Lyon and Dublin whereby future teachers of French as a foreign language prepare and participate in online interactions with learners of French in a business school in Ireland. Certain aspects of this project will help uncover the challenges that are at stake for teachers who are confronted with a dense multimodal situation (Norris, 2004) and it will give me the opportunity to present the concept of “critical semiotic awareness”. EuroCALL Teacher Education SIG Workshop Nice, 22-23 May, 2014

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Éducation, enseignement (370)
  • Enseignement, étude, recherche et sujets connexes relatifs au langage et aux langues (407)

Domaine(s)

  • Sciences de l'éducation
  • Langues

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : Estelle COLL

Diffusion

Cette ressource vous est proposée par :Canal-U - accédez au site internet

Document(s) annexe(s)

Fiche technique

Identifiant de la fiche : 15429
Identifiant OAI-PMH : oai:canal-u.fr:15429
Schéma de la métadonnée : oai:uved:Cemagref-Marine-Protected-Areas
Entrepôt d'origine : Canal-U

Voir aussi

Canal-U
Canal-U
23.05.2014
Description : Reassuring lies versus inconvenient truths. One of the major challenges in teacher education is to convince pre-service teachers, our students, that they should (become able to) determine for themselves which technologies to use, when, where, how and why. Preferably in a methodological and justifiable ...
  • apprentissage des langues
  • TICE
  • didactique des langues
  • Accompagner les enseignants aux usages pédagogiques du numérique
Canal-U
Canal-U
15.11.2008
Description : L'enseignement du japonais et les nouvelles technologies / Elli Suzuki, Jun Arisue. In Le japonais, c’est possible. Etats généraux de l’enseignement du japonais en France, séminaire organisé par le Comité pour l’enseignement du japonais en France (CEJF) à l’occasion du 150e anniversaire de l’éta ...
  • méthodes d'apprentissage
  • TICE
  • japonais (langue)
  • didactique des langues
  • enseignement et nouvelles technologies
  • enseignement des langues vivantes