
Sommaire
Fancying Nature: the posterity of Joseph Addison’s ‘Pleasures’ in English Enlightenment culture / Frédéric Ogée
Date de création :
03.12.2015Auteur(s) :
Frédéric OGÉEPrésentation
Informations pratiques
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs. Tous droits réservés aux auteurs et à l'Université Toulouse Jean Jaurès.
Description de la ressource
Résumé
Fancying Nature: the posterity of Joseph Addison’s ‘Pleasures’ in English Enlightenment culture / Frédéric Ogée, in colloque international "Fancy?Fantaisie?Capriccio. Diversions and Distractions in the Eighteenth Century" organisé, sous la responsabilité scientifique de Muriel Adrien, Melissa Percival et Axel Hémery, par l’Université Toulouse Jean Jaurès et l’Université d’Exeter. Toulouse, Musée Paul-Dupuy, 3-4 décembre 2015. In this paper, Frédéric Ogée would like to discuss the seminal influence of Joseph Addison’s famous series of Spectator essays entitled ‘the Pleasures of the imagination’ on the new forms of artistic expression (novel, landscape garden, painting) which emerged in England in the eighteenth century. In the first essay, Addison claims that he will use the two terms (imagination and fancy) ‘promiscuously’, and then goes on to define their true meaning at great length. At the heart of his aesthetic theory is the provocative assertion of nature’s superiority over art. In literature, garden design or art, writers and artists proposed resolutely new creations which all attempt to expore this ‘modern’ link between nature, fancy and pleasure.
"Domaine(s)" et indice(s) Dewey
- Art de 1700 à 1799 (XVIIIe siècle) (709.033)
- Histoire de la peinture dans les Îles britanniques et en Angleterre (peintres anglais) (759.2)
- Arts décoratifs et beaux-arts dans les îles britanniques (709.41)
Domaine(s)
- 709.033
- 759.2
- 709.41
Intervenants, édition et diffusion
Intervenants
Édition
- Université Toulouse-Jean Jaurès-campus Mirail
Diffusion
Document(s) annexe(s)
- Cette ressource fait partie de
Fiche technique
- LOMv1.0
- LOMFRv1.0
- Voir la fiche XML