cours / présentation

The construct of 'resource system' as an analytic tool in understanding the work of teaching

Euclid's ingenious organization of mathematical material from different sources to form the Elements created a systematic text which served as a base for the study and teaching of mathematics for more than two millennia. To this day, the idea of creating a coherent system of resources following some...

Date de création :

28.05.2018

Auteur(s) :

Kenneth RUTHVEN

Présentation

Informations pratiques

Langue du document : Français
Type : cours / présentation
Niveau : enseignement supérieur
Durée d'exécution : 50 minutes 6 secondes
Contenu : vidéo
Document : video/mp4
Poids : 173.48 Mo
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs.

Description de la ressource

Résumé

Euclid's ingenious organization of mathematical material from different sources to form the Elements created a systematic text which served as a base for the study and teaching of mathematics for more than two millennia. To this day, the idea of creating a coherent system of resources following some concerted approach continues to inform the design of textbooks and curriculum schemes. However, when teachers are encouraged to draw on multiple sources to enrich their teaching, they face the challenge not only of comprehending, but often of reconciling, contrasting approaches, so as to create their own system of resources. In an era of flexible curriculum schemes, of reusable learning objects, and of proliferating mediating technologies, this challenge becomes all the greater. This lecture will examine how this aspect of the work of teaching has been analyzed in recent research, notably the lines of investigation initiated by Ruthven (2009 et seq.) and Gueudet & Trouche (2009 et seq.).  Fan, L., Zhu, Y., & Miao, Z. (2013). Textbook research in mathematics education: development status and directions. ZDM, 45(5), 633-646. Gueudet, G., & Trouche, L. (2009). Towards new documentation systems for mathematics teachers? Educational Studies in Mathematics, 71(3), 199-218. Heath, T. L. (1908). The thirteen books of Euclid's Elements. Cambridge: Cambridge University Press. Ruthven, K. (2009). Towards a naturalistic conceptualisation of technology integration in classroom practice: The example of school mathematics. Éducation et didactique, 3(1), 131-159. La construction du "système de ressources" comme un outil analytique pour comprendre le travail d'enseignement L'ingénieuse organisation, par Euclide, du matériel mathématique de différentes sources pour constituer les Éléments a produit un texte systématique qui a servi de base à l'étude et à l'enseignement des mathématiques pendant plus de deux millénaires. À ce jour, l'idée de créer, à partir d'une approche concertée, un système cohérent de ressources continue d'informer la conception des manuels scolaires et des programmes d'études. Cependant, lorsque les enseignants sont encouragés à s'appuyer sur de multiples sources pour enrichir leur enseignement, ils doivent relever le défi non seulement de comprendre, mais souvent de concilier, des approches contrastées, afin de créer leur propre système de ressources. Dans une ère de programmes de programmes flexibles, d'objets d'apprentissage réutilisables et de technologies de médiation proliférantes, ce défi devient d'autant plus important. Cette conférence examinera comment cet aspect du travail d'enseignement a été analysé dans des recherches récentes, notamment les lignes d'investigation initiées par Ruthven (2009 et seq.) et Gueudet & Trouche (2009 et suivants). Fan, L., Zhu, Y., & Miao, Z. (2013). Textbook research in mathematics education: development status and directions. ZDM, 45(5), 633-646.  Gueudet, G., & Trouche, L. (2009). Towards new documentation systems for mathematics teachers? Educational Studies in Mathematics, 71(3), 199-218. Heath, T. L. (1908). The thirteen books of Euclid's Elements. Cambridge: Cambridge University Press. Ruthven, K. (2009). Towards a naturalistic conceptualisation of technology integration in classroom practice: The example of school mathematics. Éducation et didactique, 3(1), 131-159.  

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Éducation (370)

Domaine(s)

  • Sciences de l'éducation

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : Luc TROUCHE, Sophie SOURY-LAVERGNE, Ahamada M'BAE

Édition

  • Mohammad Dames ALTURKMANI

Diffusion

Cette ressource vous est proposée par :Canal-U - accédez au site internet

Document(s) annexe(s)

Fiche technique

Identifiant de la fiche : 45653
Identifiant OAI-PMH : oai:canal-u.fr:45653
Schéma de la métadonnée : oai:uved:Cemagref-Marine-Protected-Areas
Entrepôt d'origine : Canal-U

Voir aussi

UNF3S
UNF3S
01.01.2000
Description : - Supports d'apprentissage en ligne ; présentation de l'enseignement à la Faculté dont notamment les programmes d'enseignement pré-gradué et post-gradué ; ressources pédagogiques pour les 2ème, 3ème et 4ème années
  • éducation
Canal-U
Canal-U
28.05.2018
Description :  The theme of the Re(s)sources 2018 international conference is‘teachers interacting with resources’which will be discussed in seven plenary lectures, a plenary panel and four Working Groups. The conference is followed by a young researcher workshop structured under four sessions.  The Re(s)sources ...
  • éducation