cours / présentation

The role of knowledge in the construction of education (...) - Mangez

The role of knowledge in the construction of education policy across Europe In Europe, information and expertise are now both more widely distributed and more readily accessible than ever before. At the same time, expectations of transparency and public accountability have increased. In many ways, k...

Date de création :

01.12.2011

Auteur(s) :

Eric MANGEZ

Présentation

Informations pratiques

Langue du document : Français, Anglais
Type : cours / présentation
Niveau : master, doctorat
Durée d'exécution : PT0H0M0S
Contenu : vidéo
Document : video/mp4
Poids : 65.59 Mo
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs.

Description de la ressource

Résumé

The role of knowledge in the construction of education policy across Europe In Europe, information and expertise are now both more widely distributed and more readily accessible than ever before. At the same time, expectations of transparency and public accountability have increased. In many ways, knowledge is coming to play a new role in policy: we can now distinguish 'post-bureaucratic' from conventional 'bureaucratic' regimes and show that that each presupposes a specific kind of knowledge and a specific way of using it. While bureaucratic modes of governance require ‘established’ bodies of knowledge to be translated into ‘vertical’ regulations; post-bureaucratic modes of governance consist rather in attempting to turn actors’ autonomy and reflexivity into a means of governing. The way Europe relates to such new modes of governance is complex, because Europe itself is diverse and comprises different spaces where tensions between bureaucracy and post-bureaucracy play out in various ways. This new context challenges both research and policy-making, requiring much greater reflection on the nature of knowledge and its mobilization in policy. These problems were the central concern of the European project KNOWandPOL, and will be elaborated and developed during the presentation.

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Éducation (370)
  • Les écoles et leurs activités, enseignement spécialisé, éducation spéciale (371)

Domaine(s)

  • Sciences de l'éducation
  • Sciences de l'éducation

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : Luc TROUCHE, Christian Bailly

Édition

  • École Normale Supérieure de Lyon
  • Institut Français de l'Éducation

Diffusion

Cette ressource vous est proposée par :Canal-U - accédez au site internet

Document(s) annexe(s)

Fiche technique

Identifiant de la fiche : 8106
Identifiant OAI-PMH : oai:canal-u.fr:8106
Schéma de la métadonnée : oai:uved:Cemagref-Marine-Protected-Areas
Entrepôt d'origine : Canal-U

Voir aussi

Canal-U
Canal-U
08.11.2011
Description : Enseigner est un métier qui s’apprend et qui recouvre une quantité d’interactions que nous sommes capables de décrire et de mettre en relation, grâce à des modèles qui donnent une vision assez claire des étapes par lesquelles nous devons obligatoirement passer et qui reposent la question de l’ad ...
  • enseignement
  • transmission
  • numérique
  • connaissances
  • enseigner
Canal-U
Canal-U
28.12.2010
Description : Compétences transférables des classicistes. Paul DEMONT. Dans "Les Humanités pour quoi faire : enjeux et propositions", colloque international organisé par le laboratoire Patrimoine, Littérature, Histoire (PLH) en collaboration avec le laboratoire Lettres, Langages et Arts (LLA). Université Toulouse ...
  • humanités
  • enseignement classique
  • transmission des connaissances